måndag 3 september 2012

3 September

Allt är lugnt och fint i hönsgården. I går var det faktiskt Agnes som hoppade på "sin" tupp ett par gånger, men det verkade inte vara så allvarligt.
Jag kikade in till dem, nu när jag kom hem från jobbet, och han sitter så fint på pinnarna bredvid de andra och Janne sa att det har varit lugnt hela tiden. Det är skönt att det gick så bra att sätta in honom, för höns kan ju vara ganska elaka mot varandra annars.

Nu lite hundprat:
Jag började träna sidobyte bakom, med hundarna, för ganska länge sen. Det är ju inte förrän i mästarklassen de ska kunna det, men så svårt som det är, så var det tur att jag började i tid.
Jag har stått tätt framför en soffa och gett dem godis på både höger och vänster sida, så att de har varit tvungna att gå bakom mig och byta sida för att få sin belöning. Nu börjar det klicka till, men än vågar jag inte göra det under gång. Det har tagit tid för dem att fatta, men det gör inget, för vi har ju hur mycket tid som helst innan vi kommer till mästarklassen.
Sidobyte framför är ju mycket lättare, för då kan man ju visa med handen, men försök göra det bakom dig! När jag skulle byta hand bakom ryggen, så tog jag ju fram vänsterhanden igen, med den påföljden att hundarna fortsatte att följa den handen och så hade jag dem tillbaka på vänster sida igen, så jag måste lära in ett kommando på övningen, när dom väl kan det.
Till helgen väntar ett klubbmästerskap i Höganäs (schnauzer-pincherklubben). Det ska bli kul att se om det är många schnauzrar som ska tävla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar