söndag 2 september 2012

2 September

Vad är nu det här? Rumpor?
Jo, Carina, Emma och jag håller på att fånga araucanatuppen. Han skulle ju flytta hem till oss.


Det gick bra att få tag i honom. Jag hade tagit med mig en hink och lagt en trasa i botten, för jag tänkte att han skulle sitta i den och sen i mitt knä på hemvägen. Då skulle jag kunna prata lite med honom, så att vi kunde bekanta oss lite med varandra, innan han kom in till hönsen där hemma.
Carina och Emma bara skrattade åt mig och frågade om jag verkligen skulle ha honom i hinken.
Ja, det skulle jag!


Titta så bra det gick, och inte var han speciellt rädd för mig, när jag hade släppt ut honom hemma heller. Nu visste han ju att jag inte var farlig.
Jag satt och småpratade med honom och klappade honom, och han pratade tillbaka. Janne pratade också med honom, så det så!

Först fick han vara inne en liten stund, tillsammans med Agnes och ett par andra hönor. Agnes tittar nyfiket på honom. Janne har inte gett honom något namn än.

Efter en stund fick han gå ut till de andra. Tuppen till vänster borstade upp sig lite, men inget hände. Det är Lillemors tupp, och hon hämtade den strax efter, så det var ju bra.
Som vanligt, så är hundarna med och tittar. De gillar verkligen hönsen... kanske lite för mycket.

4 kommentarer:

  1. Alltså , tillåt mig skratta , kunde inte låta bli , när jag läste om "spann idén " , men den funkade visst ,BRA , Ni vet hur hönorna / tupparna ska tas , för att bli tama .
    Tips till Janne , Algot och Agnes låter väl bra
    Kram I-M

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det gick bra. Blir spännande att se om han tyr sej till sin Agnes sen :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det fungerade bra med hinken, men jag har fortfarande inte fått veta vad Janne vill kalla tuppen. Algot lät ju bra, men vi får se vad han bestämmer sig för.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det ska bli kul att se om han tyr sig till Agnes, silkeshönsen går ju ofta tillsammans.

    SvaraRadera