söndag 8 juli 2012

8 Juli

Jag fyllde på lite sand i hönsens sandlåda.
Här är det ett par tuppar som njuter. Jag vet nu att vi har sex stycken marantuppar, men jag har inte bestämt än vilken jag ska behålla. Jag vill att fjäderdräkten ska vara fullt utvecklad och ha fått alla färger innan jag bestämmer mig. Det är väldigt vad många tuppar det kan bli. Det blev i alla fall tre hönor och det är jag väldigt nöjd med.
Jag lade in en rejäl hög med ris och det uppskattades.
På ena sidan blev det en öppning, så det blev som en koja. Det tog nog inte en minut innan de hade gått in där. Det tyckte dom var riktigt mysigt.
Jag förstår inte att inte hundarna tröttnar. Det är alltid lika spännande att titta på hönsen. Särskilt Zenna har full koll på dom. De första dagarna satt hon där hela dagarna, det gör hon i och för sig inte nu, men hör hon något konstigt ljud därifrån, så springer hon raka vägen dit. Kenzo går nästan bara dit om Janne eller jag går dit.
Jag tänkte presentera hönorna nu. Jag tog Janne till hjälp, så han har tagit bilderna.

Detta är Hedvig. Den "blåa" hönan.



Här har vi Hilda, som har lite fjädrar på fötterna.



Och till sist Hedda. Hon har bara lite fjun på fötterna. Hon ser förskräckt ut, men undra på det, när man blir inhämtad och får stå modell på trimbordet.

Så här ser deras fötter ut, påminner lite om ormskinn. Lite läskiga.

4 kommentarer:

  1. Åh så fina namn:) Blir det kanske namnskyltar vid hägnet med?

    SvaraRadera
  2. Tack. Nej, det blir det nog inte.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ett litet råd, när ni ska välja ut tupp. Kolla även så att kammen ser ut som den ska göra.
    När jag håll på med rasfjäderfä uppfödning och även ställde ut dem. Vet jag att det var noga att kammen var rätt urformad, för just den rasen.
    Minns att vi badade dem i hundschampo och torkade dem med hårfönen innan de skulle ställas ut. Det var en rolig tid det. Vi fick också många många mer tuppar än hönor. Å det var naturligt, fick vi veta. Tupparna stred för att skydda sina hönor. Å många gick åt på det viset. Medans hönorna gömde sig...
    Lycka till mer era fjäderfä....

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset. Jag har nog inte tänkt ställa ut, men man ska kanske ändå vara noga med att de ser ut som de ska. Jag fick veta av "uppfödaren" att marantupparna ska ha så mycket färger som möjligt, så jag får vackert vänta ett bra tag innan jag kan välja tupp.
    Hoppas ni har det härligt på eran semester trots vädret!

    SvaraRadera