torsdag 5 juli 2012

5 Juli

Jag kom underfund med att på rallylydnadstävlingar kan det förekomma hinder som är som agilityhinder, alltså en ställning med bara en pinne rätt över. Jag som bara har ett täckt lydnadshinder. Jag sa det till Janne i tisdags kväll och när jag kom hem från jobbet på onsdag, stod det ett hinder på gräsmattan. Han hade köpt ett par kvastskaft och lite målarfärg och totat ihop det.
Hundarna hade fått hoppa över det också. Kenzo har ju gått en agilitykurs för många år sen, så för honom var det inget konstigt. Zenna hade varit lite fundersam, men det gick bra för henne också.
Vi tränade lite på planen idag. Kenzo var lite flummig, när han skulle göra sitt framför, så det fick vi göra om ett antal gånger. Jag gjorde som vanligt ingen hel bana utan bara en sex, sju skyltar.
Zenna gick banan felfritt och vi lekte lite med en pipleksak efteråt.
Eftersom det gick så bra idag, så provade jag att skicka dem till en kon. Det är ju inte fel att träna lite i förväg, för man vet ju inte hur svårt dom tycker att det är.
Kenzo kan det ju sen innan, men han tyckte att det var kul att få träna lite annat.
Zenna har inte gjort det innan, så det tog en stund innan hon fattade att hon skulle gå till konen för att få belöningen. Än så länge tränade vi bara en halvmeter ifrån, för jag märkte att det tog för lång tid emellan belöningarna om jag ökade avståndet.
Efter träningen blev det en liten promenad kombinerad med lite jogging.

4 kommentarer:

  1. Hej , jag ser du laddar inför nästa tävling , som säkert kommer att gå bra , du är ju så energisk , Anki ska med till Varberg .
    Lycka till , nu är vi hemma ett tag
    hälsa Janne / I-M

    SvaraRadera
  2. Man vet aldrig hur det kommer att gå, men det är kul. Det ska bli kul att träffa Anki i Varberg. Jag ska hålla tummarna för henne. Det låter inte som att ni ska dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog att vi åker dit , skulle vara kul , att träffa er igen , samt att titta på tävlingen Ha det gått I-M

      Radera