lördag 26 november 2011


Dom säger på TV att det ska bli storm, eller åtminstone hårda vindar i morgon. Jag som hade alla rallylydnadsskyltarna och konerna ute. Det var ju absolut läge att ta in dem. Jag har hämtat skyltar långt ute på åkern innan och det finns ju risk att de försvinner om det ska blåsa så mycket som dom säger.
Det var en hel del att samla in eftersom vi har använt både mina och Lillemors till hennes kurser. Dessutom så var allt blött, men nu står de och torkar i Lillemors kurslokal (de var inplastade). Pepsi fick följa med mig till kurslokalen. Det var väldigt spännande att springa runt där och snosa efter alla gamla hunddofter. Lillemor och barnen kom också, så jag fick lite extra hjälp med att plocka om konerna (av barnen).
På träningsstunden idag tränade Zenna på att vända vänster på stället, alltså backa och flytta rumpan in mot mina ben. Det går bättre och bättre. I början kom hon långt ut från mig, men nu har hon fattat att hon ska flytta bakbenen (kassler är hemligheten). Nu ska vi bara få till lite snygg finish. (Bara...)
Kenzo tränade på att stå på kommando. När vi gör dumrutan på tävling är det inga problem, men i andra situationer gör han det inte så bra. Han tar gärna något eller några steg innan han stannar. Det går i alla fall bättre och bättre. Jag testade med extern belöning och när han väl fattade det, så fungerade det faktiskt bättre än innan.
Pepsi fick träna samma sak som Kenzo, men hon är så mycket duktigare. Hon stannar tvärt, och står blick stilla när jag kastar godis bredvid henne. Idag var det ju kassler, så ett par gånger ryckte det i henne, men hon visste att om hon inte stod still, så skulle hon inte få ta godiset.
Jag tränade vändningar på stället med henne också. När hon väl tar det lugnt, så går det bra. Vi tränar också på att backa. Det är lite svårt utan att sätta sig, men nu kan hon backa flera steg innan hon sätter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar