torsdag 29 september 2011

Efter att ha tränat hundarna att följa targetpinnen med nosen, så testade jag detta ute idag. Det gick bra, och då testade jag med bara handen, att de skulle följa den, och det fungerade. De följde min handrörelse och satte sig rakt framför mig. De följde mig också när jag backade, och satte sig  t o m rakt. Nu kan jag nog fortsätta att träna utan pinnen och bara använda handen. Innan, när jag använde handen, så trodde de att jag pekade på marken, så de nosade på marken och letade efter godis, antar jag. De fattade inte att de skulle följa handens rörelser.  Detta är ju lite tvärtemot vad vi har tränat innan, för på lydnadstävlingarna ska man ju inte använda handtecken, så det är ju inte konstigt att det tar ett tag innan hundarna fattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar