tisdag 13 november 2012

13 November

Jag håller ju på att träna hundarna att backa på min högra sida. Med Kenzo fungerar det ganska bra, men Zenna...
Jag har läst olika träningstips. "Jag ska träna intill en vägg, för att undvika att rumpan sticker ut åt sidan".
Jag har tränat massor intill väggar och intill allt möjligt, sedan i somras. Det går bra så länge vi håller oss intill väggen, men så fort vi inte har någon vägg eller annat, så sticker rumpan ut åt höger. Inte min alltså, utan Zennas.
Sen läste jag ett annat tips. "Väggen är onödig, blir det fel, så har man gått för fort fram".
OK, vi har tränat med att Zenna bara ska ta ett steg bakåt. Det fungerar ibland, men oftast sticker rumpan ut åt höger, eller så står hon för långt ifrån mig.
I går tog jag till "Klossmodellen".
Det var inga problem med att få upp framtassarna på klossen, men sen fattade hon ingenting. Jag klickade i alla fall för minsta rörelse med baktassarna, vilket håll hon än rörde dem.
I morse kom hon underfund med att hon fick klick och godis när hon gjorde något med baktassarna, men hon visste inte riktigt vad.
I kväll trillade poletten ner. Hon kom underfund med att hon fick belöning, när hon rörde baktassarna mot mig. Nu är det bara att jobba vidare tills hon gör det riktigt bra och sen lägga på kommandot.

Här har hon precis flyttat baktassarna åt vänster och får nu godiset.
Varför gjorde jag inte så här på en gång? Jag har ju slitit mitt hår i onödan. Men, bättre sent än aldrig.

2 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig känsla när man kommer på rätt sätt att träna!!!
    Och hunden liksom bara förstår....

    Tänk vad HON "slitit sitt hår" för att försöka förstå vad matte egentligen vill?!?!

    :D

    SvaraRadera
  2. Ja, stackars Zenna. Fast egentligen är det inget synd om henne eftersom hon aldrig har fattat att hon har gjort fel.
    Jag talar ju aldrig om när hunden gör fel, jag belönar det som blir rätt bara.

    SvaraRadera