söndag 23 september 2012

23 September

Idag gick det inte så bra. Ingen av hundarna blev godkända. Kenzo fick 65 poäng och Zenna 68.
Jag gjorde förarfel eller ej korrekt genomfört moment på båda hundarna, 23 poäng på vardera hund.
Jag vet knappt vad jag gjorde eller inte gjorde egentligen.
Kenzo strulade rejält på den ena spiralen. Han var inte överens med mig om att han skulle gå på höger sida om mig. Han ansåg att momentet skulle bli mycket bättre genomfört om han gick på min vänstra sida, så han försökte byta sida ett par gånger.
Till slut var jag tvungen att göra ett sidobyte bakom mig (det ska dom inte kunna förrän i mästarklass, men det imponerade inte på domaren), så att jag fick honom på rätt sida. Efter det, gick det bra att fullfölja momentet, men då var det liksom rätt kört redan.
Zenna är lite mera följsam, och har inte så starka åsikter som Kenzo kan ha, om hur det ska utföras, och hon var riktigt på allerten idag, inte alls seg som hon kan vara ibland. Hon gjorde verkligen så gott hon kunde.
Stackars hundar, som har en sån matte, som gör bort det för dem.
För övrigt vet jag inte vad jag gjorde för fel. Det jag kan tänka mig är att jag kanske gjorde momenten för långt efter en del skyltar, eftersom jag hade svårt att få med mig hundarna på höger sida ibland.
På en av hundarna fick jag 5 poängs avdrag för helheten, men ingen kommentar, så jag har ingen aning om vad jag gjorde eller inte gjorde.

Här ligger Kenzo i Honnörsrutan, medan en schäfer tävlar.


Zenna i Honnören. Båda klarade detta galant.

Det är bara att träna vidare, nu vet jag ju i alla fall vad jag behöver träna på. Högersidan, så mycket som möjligt. Nu tar vi nya tag och ser fram emot nästa tävling, som blir nästa helg i Sölvesborg.

Några kommentarer om själva tävlingen:
Sekretariatet skulle öppna 7,30. Vi och många andra var där i god tid, men personalen? De kom inte förrän 7,45.
Därmed kom vi inte igång 8,00, som vi skulle gjort, men det är ju OK, så kan det ju bli.
Inga papper var förberedda. Banorna skrevs ut under tiden.
Vi hade inte fått startlistor innan, och fick inga nu heller, utan fick bara veta vilket startnummer vi skulle få.
Flera hundar var strukna, så jag fick bara en hund emellan våra. Egentligen blev det inte det heller, eftersom jag tävlade med Kenzo, sen var i Honnörsrutan när nästa tävlade. Efter Honnören var det bara för mig att gå till Janne och byta hund för att genast gå in och tävla med nästa.
Det var inte så bra för Kenzo, men det gynnade Zenna, så det var ju ganska OK ändå.
Banvandringen och själva tävlingen i våran klass var gjord på en timme, men sen... Jag vet inte vad de sysslade med, för vi fick vänta på prisutdelningen i närmare två timmar.
I väntans tider.

Banan vi skulle gå var strulig, vi hörde flera kommentarer, som att "Jag skulle hellre gå mästarbanan, för den ser enklare ut" och jag kan hålla med om det. Nu vill jag inte alls skylla ifrån mig, för om vi hade varit bättre tränade, så hade vi klarat av banan. Domaren har rätt att göra banan hur strulig som helst.

Positiva saker:
Tävlingsvädret var toppen. Så där lagom svalt och inget regn. Vi fick vila benen. Vi kunde sätta i oss korv eller hamburgare och fika i lugn och ro.
Vi fick träffa Aila och hennes husse, matte och lillmatte. Det var verkligen en överraskning, för det var länge sen. De åkte dit bara för att de hade sett att vi skulle tävla där.
Om tävlingen inte hade dragit ut på tiden, så hade vi missat dem, och det hade ju varit synd.
LP1 LP2 Indecerno´s Aila af Zenna

Aila är jätteduktig, hon har klarat LP 2 nu. STORT GRATTIS!!! Hon har också fått en lillasyster, i form av en liten Tollarefröken.


4 kommentarer:

  1. Inte illa för att vara första gången, och nu är ju premiären gjord. Det är ju ändå en stor skillnad att ha hunden på höger sida, så jag förstår att lydnadshunden Kenzo försökte rätta till sin matte ;).

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är ganska nöjd ändå.

    SvaraRadera
  3. *skrattar lite*
    Ja men NÅN gång måste det ju gå lite dåligt oxå....

    ;)

    Kramisar

    SvaraRadera
  4. Ja, det har du ju rätt i, annars blir man ju bortskämd.

    SvaraRadera