lördag 21 april 2012

21 April

Idag var vi nån mil norr om Varberg på hönsbytardag. Vi tänkte att det skulle vara kul att se vad som fanns och kanske knyta lite nya kontakter, men vilken miss!
De höll till i en handelsträdgård och samtidigt var det loppis på barnkläder.
När vi kom dit hade de nyss öppnat och det var tjockt med folk i de smala gångarna där hönsen fanns. Det gick knappt att ta sig fram, dessutom satt eller stod hönsägarna vid sina burar också (naturligtvis), så det var minsann inte lätt att se något. Jag hade tänkt ta lite bilder, men det fanns inte en chans. En bur med några fina hönor i, som jag ville att Janne skulle se, stod lite lågt, så man fick böja sig ner för att se, det var bara det att det gick nästan inte att böja sig för trängseln. Sen hade jag väntat mig lite fler höns än det var, men vi såg ju i alla fall några fina. Bland annat så fanns det en tupp av rasen Orpington, det var den största tupp jag någonsin har sett.
Vägen gick ju förbi Ullared, så vi sa att vi kunde ju ta en titt på GeKå´s då, men när vi kom dit, så kände vi inte för det, så vi åkte hem.
Istället så snickrade jag ihop en foderautomat till hönsen.
Jag har tittat på lite bilder, sen jag jag komponerat ihop egna mått på den.
Jag gjorde fyra fack i den, så kan jag ha olika sorter i dem. Jag hade tänkt grus, snäckskal, helt spannmål och träkål (läste att de äter det om de blir dåliga i magen).

 Och så här ser den ut, när den är öppen. Jag ska måla den i morgon, tänkte jag.

2 kommentarer:

  1. Hejsan det lät lite roligt , att ni varit på en hönstitt , och såg knappt några hönor , jag bildar mig en bild på er , där ni knappt kom fram , hade ni kunnat böja er ner ,för att titta på de lågt placerade hönsburarna , hade kanske risken varit stor att ni inte kommit upp igen , jag ser detta framför mig , sitter här och skrattar för mig själv , ( jag har lite konstig humor )Ullared besökte vi 2 gånger när vi var i Okome , inga större inköp , hundgodis, en rund duk ja lite mer blev det , för det kostade 1000 :-.
    Athos trivdes bra i Okome , men han tyckte nog det var skönt att komma hem , till sin stol , nu ska vi inte dit förrän v 21 , om ni kommer på några tankar ( Ullared ) foder lådan ser jättefin ut , det kan nog bli många goda ägg .
    Kram från Halmstad

    SvaraRadera
  2. Tack, jag ska lägga v 21 på minnet. Jag kan också se oss framför mig, sittandes hopkrupna på golvet mellan en massa ben och inte komma upp, ha ha.

    SvaraRadera