lördag 21 januari 2012

Jag har funderat på hur jag skulle gå vidare med träningen med skrindan. Kenzo vill gärna gå snett framåt och då blir det helt galet. Jag kom på att jag ska nog helt enkelt gå en promenad på vägen och hålla i bågen, så att han blir trygg med att gå, utan att behöva dra.
Jag såg på TV att det skulle bli snö på eftermiddagen, så vi gick ut på förmiddagen och gjorde detta.
I början stannade han till och kutade lite på ryggen, men när jag uppmuntrade honom lite så började han gå. Efter en liten stund och mycket muntligt beröm, så gick han jättebra. Se på svansen, den är i topp.
På hemvägen mötte vi Josefine, som ville åka. Det gick ju bra, för det var ju i alla fall jag som drog hela ekipaget.

Här går Zenna, som om hon inte gjort annat. Hennes reaktion när vi började gå, var att försöka hoppa ifrån alltihop, för att komma undan. Vi stannade till och tog det jättelugnt, sen gick hon försiktigt några steg innan hon insåg att det var helt OK. Jag kunde gå samma sträcka med henne, som jag hade gjort med Kenzo.
Jag ska göra så här flera gånger, så att de känner sig helt trygga med att bara gå, innan de behöver dra. Det är ju inte bara det, de ska ju också lära sig att när man drar skrindan, så jobbar man. Det är ingen lekstund, den kommer eftreråt.

2 kommentarer:

  1. Tjingeling , Det ser riktigt fint ut , både mormor Josefin Och Zenna / Kenzo ser ut att ha riktigt ROLIGT , så det blir säkert kanon ,
    hälsningar från Halmstad

    SvaraRadera