lördag 17 december 2011

Idag var det Pepsis tur att bli julfin.
Först klippte jag pälsen under och runt tassarna, sen klippte jag klorna.
Det är faktiskt lite annan putsning också på en Papillon. Man ska klippa pälsen baktill på bakbenen upp till hasen och på frambenet klipper man upp till hälen (till den lilla trampdynan som sitter en bit upp).
När detta var gjort, var det dags för tänderna. Hon hade bara pyttelite tandsten, men vi tränar alltid med tandskrapan, så att det ska fungera bra när det verkligen kommer att behövas.

Allra sist fick hon en ordentlig genomkamning. Det är väldigt sällan jag gör det, förutom öronen då. Dem måste jag kamma varje dag för att undvika tovor. Däremot lärde jag henne redan som liten att man ska ligga på rygg, när jag kammar undersidan på henne, för att komma åt i armhålor mm, så hon slänger ner sig när hon känner att jag ska lägga ner henne. Superbra, men jag hade väntat mig att behöva kamma hela henne varje dag, men hennes päls tovar inte, så det blev en positiv överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar